Gå til forsiden
Vareantal 0 Varer
Varebeløb 0,00 Dkk
Gå til varekurv >>  
Gå til Forsiden Alufælge Sommerdæk og Vinterdæk Sænkningssæt Stålfælge med dæk Tilbehør til Dæk og Fælge Kundecenter Kontakt ArtCars
Information og Support
  - Velkommen
  - Generel Info
  - Kør Sikkert om Vinteren
  - Regler for vinterdæk Europa
  - Sommerdæk
  - Vinterdæk
  - De 3 dæktyper
  - Vinterdæk Hvornår ?
  - Hvordan skifter man hjul?
  - Loadindex Oversigt
  - Indpresningsdybde
  - Dæktryk
  - Brug af momentnøgle
  - Hvad er TPMS Ventiler
  - Krydsmål / Hulafstand
  - Sænkning og Sænkningssæt
  - Rengøring af alufæge
  - Historien bag alufælge
  - Find de rigtige alufælge
Dæk og Alufælge
  - Falken dæk
  - Continental dæk
  - Michelin dæk
  - Bridgestone dæk
  - Goodyear dæk
  - Pirelli dæk
  - ALUTEC alufælge
  - ATS alufælge
  - Ronal alufælge
  - CMS alufælge
  - WheelWorld alufælge
  - Performance Wheels
  - Speedline Corse Alufælge
Produkter
  - Billige Alufælge med Dæk
  - Billige Stålfælge med vinterdæk
  - Continental TS 860 Vinterdæk
  - Falken Azenis FK510
  - Vinterdæk med fælge
Spændende Links
  - EB Værktøj

Det rigtige dæktryk

Det rigtige dæktryk

Dæktryk er en ret så vigtig faktor for køreegenskaber hos din bil, slitagen på dækket samt brændstoføkonomien. Det kan endda betyde at dækket eksploderer hvis dæktrykket er for lavt.

I alle fabriksnye biler har der siden novemeber 2014 skulle være monteret dæktrykmåler (TPMS). Den indbyggede dæktryksmåler holder øje med om du har det rigtige dæktryk, dog er det stadig en go ide at tjekke dæktrykket manuelt et par gange i året.

Med for lavt dæktryk

Kører du med for lavt dæktryk øger du kontaktfladen mellem dæk og underlag, dette betyder at dækket slides hurtigere. Ved for lavt dæktryk stiger brændstof-forbrug  og dækket kan opbygge for meget varme. Den eneste undtagelse for at det er godt og køre med for lavt dæktryk er når du begiver dig ud i terræn, hvor det er en stor fordel at have øget vejgreb.

Find det rette dæktryk

Det rette dæktryk står altid angivet i bilens instruktionsbog, dog kan det være det kun er angivet for den størrelse dæk bilen er født med. Som håndregel anbefales det, at du bruger det dæktryk der anbefales i instruktionsbogen. Kører du med et lavprofildæk sat på bilen, skal dækket have hævet trykket. De fleste biler/dæk kører med et dæktryk på 2,5 - 3 bar, har du lavprofil kan det være over 3 bar. For at være sikker spørg læs, som allerede nævnt, din instruktionsbog og/eller spørg dit dækcenter.

Skulle du være i tvivl står ArtCars.dk altid gerne til rådighed med info om, hvad dæktryk du bør bruge til de dæk du vælger at købe.

HUSK HUSK

Skal du ferie eller blot på storindkøb i udlandet, så er det en god ide at have styr på hvad tryk der i dækket inden du kører afsted. Er trykket for lavet kan du med en hårdt læsset bil både slide mere på dækket og samtidig risikere at det overopheder og springer. Så derfor skal man jævne mellemrum lige tjekke trykket. En god ide er at anskaffe sig en lille måler til at have liggende i bilen.

Dæktryk Tabel til omregning

Dæktryk kan angives i enten bar, psi eller kpa, herunder finder du en tabel hvor du kan omregne mellem de 3 forskellige enheder.

Bar Psi kPa
1,5 22 150
1,6 23 160
1,7 25 170
1,8 26 180
1,9 28 190
2,0 29 200
2,1 30 210
2,2 32 220
2,3 33 230
2,4 35 240
2,5 36 250
2,6 38 260
2,7 39 270
2,8 41 280
2,9 42 290
3,0 44 300
3,1 45 310
3,2 46 320
3,3 48 330
3,4 49 340

 

 

Alufælge

 

Vores Kontakt informationer
Alufælge mærker:
ATS
CMS
Ronal
Performance Wheel
Speedline
Tomason
Wheelworld
Dæk mærker:
Continental
Michelin
Bridgestone
Falken
Dunlop
Goodyear
Pirelli
Kundecenter:
Handelsbetingelser
Information og viden
Tracking og Ordrestatus
Retur og Reklamation
Support Forum
Betal med Viabill
Kontakt
Sitemaps
Modeller til Alufælge
Sænkningssæt udvalg
Stålfælge oversigt
 
 
Biloversigt
webshop mærket betal med dankort betal med Viabill ArtCars på Google Plus ArtCars på Youtube ArtCars på Instagram ArtCars på LinkedIN ArtCars på Facebook