Gå til forsiden
Bankoverførserl Dankort betaling Viabill betaling
Vareantal 0 Varer
Varebeløb 0,00 Dkk
Gå til varekurv >>  
 
 
Gå til Forsiden Alufælge Sommerdæk og Vinterdæk Sænkningssæt Stålfælge med dæk Tilbehør til Dæk og Fælge Kundecenter Kontakt ArtCars
Information og Support
  - Velkommen
  - Generel Info
  - Kør Sikkert om Vinteren
  - Regler for vinterdæk Europa
  - Sommerdæk
  - Vinterdæk
  - De 3 dæktyper
  - Sommerdæk Hvornår?
  - Vinterdæk Hvornår ?
  - Hvordan skifter man hjul?
  - Loadindex Oversigt
  - Indpresningsdybde
  - Dæktryk
  - Pas på dine dæk!
  - Brug af momentnøgle
  - Hvad er TPMS Ventiler
  - Krydsmål / Hulafstand
  - Sænkning og Sænkningssæt
  - Rengøring af alufæge
  - Historien bag alufælge
  - Find de rigtige alufælge
Dæk og Alufælge
  - Bridgestone dæk
  - Continental dæk
  - Falken dæk
  - Goodyear dæk
  - Michelin dæk
  - Pirelli dæk
  - Sumitomo dæk
  - ALUTEC alufælge
  - ATS alufælge
  - Ronal alufælge
  - CMS alufælge
  - WheelWorld alufælge
  - Performance Wheels
  - Speedline Corse Alufælge
Produkter
  - Billige Alufælge med Dæk
  - Billige Stålfælge med vinterdæk
  - Continental TS 860 Vinterdæk
  - Falken Azenis FK510
  - Vinterdæk med fælge
  - Sumitomo er det samme som Falken
Spændende Links
  - EB Værktøj

Det rigtige dæktryk

Det rigtige dæktryk

Dæktryk er en ret så vigtig faktor for køreegenskaber hos din bil, slitagen på dækket samt brændstoføkonomien. Det kan endda betyde at dækket eksploderer hvis dæktrykket er for lavt.

I alle fabriksnye biler har der siden novemeber 2014 skulle være monteret dæktrykmåler (TPMS). Den indbyggede dæktryksmåler holder øje med om du har det rigtige dæktryk, dog er det stadig en go ide at tjekke dæktrykket manuelt et par gange i året. Dertil kan du bruger vores smarte dæktryksmåler

Med for lavt dæktryk

Kører du med for lavt dæktryk øger du kontaktfladen mellem dæk og underlag, dette betyder at dækket slides hurtigere. Ved for lavt dæktryk stiger brændstof-forbrug  og dækket kan opbygge for meget varme. Den eneste undtagelse for at det er godt og køre med for lavt dæktryk er når du begiver dig ud i terræn, hvor det er en stor fordel at have øget vejgreb.

Ydermere vil du med for lavt dæktryk heller ikke påvirke dækket med det nok tryk, for at det kan holde den tiltænkte form. Har du for lavt tryk vil dækket, jo hurtigere du kører, forsøge at blive højere i midten. Det er centrifugalkraften der træder i kraft her. Er der for lavt tryk, er det nemmere for at dækket at deformere, hvilket betyder at slides mere i midten end det burde. Den overflade dækket rører vejen med minimeres og dækket slides hurtigere på midten.

Kører du med lavprofildæk er det ekstra vigtigt at have nok dæktryk på. Her kan det være nødvendigt at fylde dæk med det maksimale dæktryk eller tæt på det. Dette kan normalt altid læses på siden af dækket i PSI.

Find det rette dæktryk

Det rette dæktryk står altid angivet i bilens instruktionsbog, dog kan det være det kun er angivet for den størrelse dæk bilen er født med. Som håndregel anbefales det, at du bruger det dæktryk der anbefales i instruktionsbogen. Kører du med et lavprofildæk sat på bilen, skal dækket have hævet trykket. De fleste biler/dæk kører med et dæktryk på 2,5 - 3 bar, har du lavprofildæk kan det være over 3 bar. For at være sikker spørg læs, som allerede nævnt, din instruktionsbog og/eller spørg dit dækcenter. Vil du være på den sikre side, så fyld lidt ekstra tryk på. Så længe du ikke overskrider dækket maksimal tilladte tryk er det kun en fordel.

Skulle du være i tvivl står ArtCars.dk altid gerne til rådighed med info om, hvad dæktryk du bør bruge til de dæk du vælger at købe.

HUSK HUSK

Skal du ferie eller blot på storindkøb i udlandet, så er det en god ide at have styr på hvad tryk der i dækket inden du kører afsted. Er trykket for lavet kan du med en hårdt læsset bil både slide mere på dækket og samtidig risikere at det overopheder og springer. Så derfor skal man jævne mellemrum lige tjekke trykket. En god ide er at anskaffe sig en lille måler til at have liggende i bilen.

Dæktryk Tabel til omregning

Dæktryk kan angives i enten bar, psi eller kpa, herunder finder du en tabel hvor du kan omregne mellem de 3 forskellige enheder.

 

Herunder er der er en tabel med BAR > PSI.

 

Bar Psi
1,5 21,75
1,6 23,20
1,7 24,65
1,8 26,10
1,9 27,55
2,0 29,00
2,1 30,45
2,2 31,90
2,3 33,35
2,4 34,80
2,5 36,25
2,6 37,70
2,7 39,16
2,8 40,61
2,9 42,06
3,0 43,51
3,1 44,96
3,2 46,41
3,3 47,86
3,4 49,31
3,5 50,76
3,6 52,21
3,7 53,66
3,8 55,11
3,9 56,56
4,0 58,01
4,1 59,46
4,2 60,91
4,3 62,36
4,4 63,81
4,5 65,26

 

Herunder er der er en tabel med PSI > BAR.

 

PSI BAR
21 1,44
22 1,51
23 1,58
24 1,65
25 1,72
26 1,79
27 1,86
28 1,93
29 2,00
30 2,06
31 2,13
32 2,20
33 2,27
34 2,34
35 2,41
36 2,48
37 2,55
38 2,62
39 2,68
40 2,75
41 2,83
42 2,89
43 2,96
44 3,03
45 3,10
46 3,17
47 3,24
48 3,31
49 3,37
50 3,44
51 3,51
52 3,58
53 3,65
54 3,72
55 3,79
56 3,86
57 3,93
58 4,00
59 4,07
60 4,14
61 4,21
62 4,27
63 4,34
64 4,41
65 4,48

 

 

Alufælge

 

Vores Kontakt informationer
Alufælge mærker:
ATS
CMS
Ronal
Performance Wheel
Speedline
Tomason
Wheelworld
Dæk mærker:
Continental
Michelin
Bridgestone
Falken
Dunlop
Goodyear
Pirelli
Kundecenter:
Handelsbetingelser
Information og viden
Dæk Anbefaler
Dækberegner
Tracking og Ordrestatus
Retur og Reklamation
Support Forum
Betal med Viabill
Kontakt
Sitemaps
Modeller til Alufælge
Stålfælge oversigt
Sænkningssæt udvalg
Biloversigt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

webshop mærket betal med dankort betal med Viabill ArtCars på Youtube ArtCars på Instagram ArtCars på LinkedIN ArtCars på Facebook