Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
Gå til forsiden
Dankort betaling MobilePay betaling Visa / Visa Electron betaling Mastercard betaling Maestro betaling Viabill betaling
Vareantal 0 Varer
Varebeløb 0,00 Dkk
Gå til varekurv >>  
FORSIDE        ALUFÆLGE        DÆK        SÆNKNINGSSÆT        STÅLFÆLGE        TILBEHØR        SHOWROOM        INFO SIDERNE        KUNDECENTER        KONTAKT
Information og Support
  - Velkommen
  - Generel Info
  - Find de rigtige dæk
  - Find de rigtige alufælge
  - Dækstørrelse Guide
  - Kør Sikkert om Vinteren
  - Regler for vinterdæk Europa
  - Sommerdæk
  - Vinterdæk
  - Helårsdæk
  - De 3 dæktyper
  - UHP Dæk
  - Sommerdæk Hvornår?
  - Vinterdæk Hvornår ?
  - Hvordan skifter man hjul?
  - Hvilke fælge passer til min bil ?
  - Alufælge til varevogn
  - Loadindex Oversigt
  - Indpresningsdybde
  - Centreringsringe
  - Dæktryk
  - Dæk mønsterdybde
  - Pas på dine dæk!
  - Dæk med fælgbeskyttelse
  - Brug af momentnøgle
  - Hvad er TPMS Ventiler
  - Krydsmål / Hulafstand
  - Sænkning og Sænkningssæt
  - Rengøring af alufæge
  - Historien bag alufælge
Dæk og Alufælge
  - Bridgestone dæk
  - Continental dæk
  - Falken dæk
  - Platin Wheels Alufælge
  - Goodyear dæk
  - Michelin dæk
  - Pirelli dæk
  - Sumitomo dæk
  - ALUTEC alufælge
  - ATS alufælge
  - CMS alufælge
  - GMP Wheels
  - Performance Wheels
  - Ronal alufælge
  - Speedline Corse Alufælge
  - RIAL alufælge
Produkter
  - Billige Alufælge med Dæk
  - Billige Stålfælge med vinterdæk
  - Billigste dæk - ikke de dårligste
  - Continental TS 860 Vinterdæk
  - Continental WinterContact TS 870
  - Falken Azenis FK510
  - Falken HS01 Vinterdæk
  - Vinterdæk med fælge
  - Vinterdæk med stålfælge
  - Sumitomo er det samme som Falken
  - Sommerdæk Test 2021
  - Vinterdæk test 2020
  - Vinterdæk test 2021
  - Køb TPMS ventiler billigt

Hvordan skifter man hjul?

Hvordan skifter man hjul på bilen når det er tid sæsonskift ?

Et par gange om året dukker spørgsmålet op "hvordan skifter man hjul?". For de fleste bilister står den på hjulskift 2 gange om året. Nemlig når man skifter fra sommerdæk til vinterdæk og omvendt. Det er dog de færreste der gør det selv, de får det gjort mod betaling på værkstedet, det er dog ganske simpelt at gøre selv.

Der et par ting man skal være opmærksom på, dertil kommer at der skal investeres i lidt værktøj for at klare opgaven. Når dette er gjort kan du dog spare penge på både opbevaring og skift af dine hjul 2 gange årligt.

dækmønsterInden du sætter de opmagasinerede hjul på din bil er det en god ide lige at tjekke hvor dybt et dækmønster det har. Et dækmønster skal efter loven som minimum være 1,6 mm dybt. Jo lavere dit dækmønster er jo mere vil dine dæk larme og jo dårlige vejgreb har de. Som håndregel må du aldrig montere dæk der har dæk mønster lavere end 3 mm, eftersom du skal køre på det i mindst et halvt år når du sætter dem på.

Den nemmeste måde at måle profildybde på dit dæk er ved at bruge et "skydelære". Har du ikke et skyde lære kan du bruge en lille pind, skruetrækker eller andet spids. Sæt pinden ned i profilen og slå en lille streg der angiver hvor dybt det er. Du kan nu tage den ud og måle med en lineal.

Når du har fastlagt at der er nok mønster kan du gå igang med selve monteringen.

Inden du går igang

  • Sørg for at bilen står på en fast undergrund, asfalt eller sten er bedst. Skulle du være nød til at gøre det på en grusvej, så sørg for at have en tyk plade du kan placere din donkraft på.
  • Der sidder under bilen typisk 4 punkter du kan løfte den på. Er du i tvivl om hvor de er kan du finde dem i din instruktionsbog.
  • Gør det nødvendige værktøj klar inden du går igang.
Hvordan skifter man hjul? 2

Følgende værktøj bør anvendes

Du kan i nogle biler finde en donkraft og hjulnøgle/krydsnøgle som kit der leveres med til bilen. Er de ikke i bilen skal du ud og købe dem separat, udstyret koster dog under 500 kr samlet i diveres byggemarkeder og biltilbehørs-forretninger.

Som minimum skal du have en krydsnøgle eller hjulnøgle, du kan dog også investrere i luftnøgle hvis du har en kompressor. Så er det væsentlig nemmere at skifte hjul. Derudover er det også vigtigt at du har en momentnøgle, så alle dine bolte/møtrikker spændes med samme moment, denne følger aldrig med bilen. Som det sidste skal altid tjekke dæktrykket. Har du dog ikke sådan, kan du efter skift køre til nærmeste servicecenter og tjekke med dem der hænger til fri afbenyttelse.

NB* Har din bil TPMS sensorer, så skal du være sikker på at de nye hjul du sætter på er udstyret med sensorer. Bruger din bil ABS sensorer til måling af dæktryk er det ikke nødvendig med sensorer. Efter montering af nye hjul kan det være nødvendig at nulstille din dæktryksmåler.

Sådan skifter du hjul punkt for punkt!

1. Stil bilen på en fast undergrund. 

2. Tag hjulkapsler af hvis den du har stålfælge på og sådanne er monteret.

3. Du skal løsne hjulboltene/møtrikkerne med 0,5 - 1 omgang på det hjul du vil skifte.

4. Sæt donkraften under bilen det korrekte sted og løft. 

5. Når du har løftet hjulet op så det hænger frit, løsner du alle 4/5 hjulbolte og tager hjulet af.

6. Tag det hjul der skal sættes på istedet -  husk at tjek pile på dækket der angiver rotationsretning.

7. Er der skidt på fælgen bør den renses med en stålbørste eller skuresvamp, ligeledes er det en god ide at gøre det samme på din nav ( der hvor hjulet skal sættes på).

8. Sæt hjulet på plads. Der er normalt altid en centreringsring der sørger for at hjulet sidder som det skal. Der må ikke være slør når det er sat på.

9. Sæt din hjulbolte eller møtrikker på og spænd dem løst. Dermed menes at de skal drejes fast uden at bruge stor kraft. De spændes endeligt fast med momentnøglen.

10. Sænk nu bilen ned og spænd dine bolte efter med momentnøglen. Det er vigtigt at du spænder på kryds af hinanden. Således undgår du at spænde din fælg sævt på. For at se hvad du skal indstille den til kan du trykke her. Når du har spændt dem tjekker du altid en ekstra gang med moment nøglen for at spænde efter og tjekke at de alle er spændt korrekt.

11. Efter monteringen af hjulet skal der tjekkes dæktryk. Du kan også vælge at køre til et servicecenter og bruge deres måler til at tjekke og fylde efter med. Det anbefales dog at gøre det lige efter du har monteret dem. Du kan også vælge at køre til service stationen inden du monterer hjulene, så er de fyldt perfekt når de monteres.

12. Det rigtige dæktryk finder du typisk i bilens instruktionsbog. Du kan også læse mere om dæktryk ved at trykke her.

13. Har du hjulkapsler kan disse nu sættes på igen. Husk der er en lille udfræsning i de fleste til din ventil. 

14. Udfør trin 2 - 13 på de resterende hjul.

Skulle du stadig have nogle spørgsmål vedr. skift af hjul er du altid velkommen til at kontakte ArtCars.dk - Det gælder også selvom din hjul ikke er købt hos os.

 
Reklamer
 
Alufælge mærker:
Alutec
ATS
Brock
CMS
GMP
Platin
Rial
Ronal
Speedline
Dæk mærker:
Bridgestone
Continental
Dunlop
Falken
Goodyear
Michelin
Pirelli
Sumitomo
Kundecenter:
Handelsbetingelser
Information og viden
Dæk Anbefaler
Dækberegner
Tracking og Ordrestatus
Retur og Reklamation
Betal med Viabill
Kontakt
Nyhedsbrev
Sitemaps
Modeller til Alufælge
Stålfælge oversigt
Sænkningssæt udvalg
Biloversigt

Modtag vores nyhedsbrev med Tips, Nyheder & Tilbud

Alutec Alufælge ATS Alufælge Brock Alufælge CMS alufælge GMP alufælge Platin alufælge Rial Alufælge Ronal Alufælge Speedline Corso Alufælge

 

webshop mærket   ArtCars på Youtube ArtCars på Instagram ArtCars på LinkedIN ArtCars på Facebook
© Copyright ArtCars.dk. Alle billeder og tekster på websitet er copyright beskyttet og al kopiering uden særlig tilladelse er forbudt. Kopiering og affotografering af websiden med salg for øje er forbudt iflg. ophavsretsloven § 1 og 2. Vedkommende der overtræder dette vil iflg. § 38 blive afkrævet vederlag og retsforfulgt.
betal med Dankort betal med MobilePay betal med VISA betal med Mastercard betal med Maestro betal med Viabill betal med Bankoverførsel betal med JCB