Gå til forsiden
Bankoverførserl Dankort betaling Viabill betaling
Vareantal 0 Varer
Varebeløb 0,00 Dkk
Gå til varekurv >>  
 
 
Gå til Forsiden Alufælge Sommerdæk og Vinterdæk Sænkningssæt Stålfælge med dæk Tilbehør til Dæk og Fælge Kundecenter Kontakt ArtCars
Information og Support
  - Velkommen
  - Generel Info
  - Kør Sikkert om Vinteren
  - Regler for vinterdæk Europa
  - Sommerdæk
  - Vinterdæk
  - De 3 dæktyper
  - Sommerdæk Hvornår?
  - Vinterdæk Hvornår ?
  - Hvordan skifter man hjul?
  - Loadindex Oversigt
  - Indpresningsdybde
  - Dæktryk
  - Pas på dine dæk!
  - Brug af momentnøgle
  - Hvad er TPMS Ventiler
  - Krydsmål / Hulafstand
  - Sænkning og Sænkningssæt
  - Rengøring af alufæge
  - Historien bag alufælge
  - Find de rigtige alufælge
Dæk og Alufælge
  - Bridgestone dæk
  - Continental dæk
  - Falken dæk
  - Goodyear dæk
  - Michelin dæk
  - Pirelli dæk
  - Sumitomo dæk
  - ALUTEC alufælge
  - ATS alufælge
  - Ronal alufælge
  - CMS alufælge
  - WheelWorld alufælge
  - Performance Wheels
  - Speedline Corse Alufælge
Produkter
  - Billige Alufælge med Dæk
  - Billige Stålfælge med vinterdæk
  - Continental TS 860 Vinterdæk
  - Falken Azenis FK510
  - Vinterdæk med fælge
  - Sumitomo er det samme som Falken
Spændende Links
  - EB Værktøj

De 3 dæktyper - sommerdæk, vinterdæk og helårsdæk

De 3 dæktyper - sommerdæk, vinterdæk og helårsdæk

Hvad er forskellen på de 3 dæktyper du kender som sommerdæk, vinterdæk og helårsdæk ?

Hvad er forskellen på de kendte 3 dæktyper du altid kan finde hos enhver dækforhandler. Skal du vælge at køre med sommerdæk og vinterdæk eller blot køre med et helårsdæk ? Hvad er forskellen i det hele taget på et vinterdæk i forhold til et sommerdæk ? 

Vi kan starte med at kigge på vinterdæk kontra sommerdæk. Hvorfor er det vi skal skifte dæk 2 gange i året ? Det spørgsmål stiller mange sig nok, men gør det alligevel da de gentagende gange bliver anbefalet at det er bedst. 

Vinterdæk i forhold til sommerdæk

Den grundlæggende forskel på vinterdæk og sommerdæk er deres mønster og den gummiblanding de er lavet af. Et vinterdæk er lavet af en blødere gummiblanding end sommerdæk. Dermed kan den forblive elastisk ved lavere temperaturer, hvilket igen giver et bedre vejgreb og mere kontrol. 

Det næste der også spiller en stor rolle, når vi kigge på forskellen mellem de 2 dæktyper, er dækkets mønster. Et sommerdæk har bredere blokke end hos vinterdækket. Der er næsten altid bredde riller i midten af dækket og kanaler der går ud mod siden, der bruges til at få vand væk under dækket. Et vinterdæk ser for det utrænede øje umiddelbart meget ens ud, men kommer man tættere på ser man hurtigt at alle de bredde blokke er delt op i mange mindre lameller. Disse lameller sørger for at dæk nemmere kan tilpasse sig undergrunden. Det er utrolig effektivt når du kommer op på is eller sne. Rillerne der går ud mod kanten kan også være lidt breddere, da slud og sne er lidt sværer at presse væk under dækket end vand.

For de fleste er et vinterdæk noget man skal have på når der falder sne. Her tager de fleste dog til dels fejl, da et vinterdæk er udviklet til at give bedre vejgreb ved lavere temperaturer. En ting er at lamellerne er bedre at køre med på sne og is, men dækket gummiblanding er lavet til kørsel når temperaturen falder til under 7 grader. Når vi kommer ned i disse temperaturer vil et sommerdæk få væsentlig længere bremselængde og langt dårligere vejgreb.

Helårsdæk

Helårsdæk for dem der ikke gider skifte dæk!

Vi har nu været igennem hvad der adskiller et sommerdæk og et vinterdæk. Hvad er det så der udgør et helårsdæk ? 

Hvis det findes helårsdæk, kommer spørgsmålet hurtigt, hvorfor kører alle ikke blot på helårsdæk ? Hvilket jo er et meget godt spørgsmål alt i alt, når producenterne nu laver den slags dæk. 

Et helårsdæk forbinder nogle af fordelene fra sommerdæk og vinterdæk. Problemet er at man ikke kun får fordele med, man får også et par ulemper. En af dem er gummiblandingen, den er lavet til at kunne køre både vinter og sommer, hvilket gør at den ikke virkelig er lavet helt til nogle af årstiderne. Den er egentlig for blød til sommer og ikke helt blød nok til vinter. Denne ulempe giver lidt længere bræmselængder og knap så godt vejgreb - hele året rundt. Har vi et år med en kold sommer og en mild vinter er dækket helt fint, men ved en varm sommer og en hård vinter da kan det ganske enkelt være med.

Mønsteret er så den næste ting man kan kigge på. Her læner et helårsdæk sig nok mest op af vinterdækket, det er selvfølgelig en fordel, da vinteren er den sæson der nok kræver mest af ens dæk. Det betyder dog omvendt at det er langt fra perfekt til en varm sommer. Igen følger der ulemper med hvor der er fordele. 

Nu skal det ikke lyde som om et helårsdæk overhovedet ikke virker, det er blot ikke nær så effektivt som et rigtig sæson-dæk. Et helårsdæk er for dig der ikke gider bøvle med opbevaring af et sæt dæk og det at de skal skiftes. Prisen er dog at gå lidt på kompromis med sikkerheden. 

Konklusion dæktyper

Forskel der kan mærkes

De 3 forskellige dæktyper munder ud i 2 valg. Helårsdæk eller sommer- / vinterdæk. Her anbefaler vi på det kraftigste at vælge kombinationen af sommer- og vinterdæk. Det er langt det sikreste, også selvom det fører lidt mere bøvl med sig. I sidste ender sparer man penge, da man ikke slider dækket helt så hurtigt når det er tilpasset årstiden. 

Et sommerdæk bruger mindre brændstof i sommerhalvåret end et helårsdæk gør. Det ikke svimlende beløb vi snakker om, men alt hvor meget du kører er det noget man forholde sig til. Så ikke alene er der forskel i sikkerhed, der er også forskel i udgifter. Prisen bliver heller ikke den dobbelt, som mange påstår, de 2 sæt dæk man skal købe svarer jo omvendt blot til levetiden på 2 sæt helårsdæk. 

Sikkerheden frem for alt. 

Nu er den økonomiske del jo langt fra det vigtigste, det vigtigste er jo at komme sikkert frem. Nogle tal der kan nævnes i forskel er som allerede nævnt bremselængden. En god bremselængde kan i nødstilfælde redde menneskeliv.

For at sætte nogle tal på, så vil et vinterdæk om vinteren bremse med 100%, et helårsdæk med 180% og et sommerdæk med omkring 235%. Det er tal man kan føle på. Her kan man se hvor vigtigt det er at have det rigtige dæk på.

Et helårsdæk der er specielt beregnet til at køre hele året rundt klarer sig altså ikke specielt godt, da den næsten har dobbelt så lang en bremselængde som et vinterdæk. 

Konklusionen

Det den sikreste løsning at vælge kombinationen af sommerdæk og vinterdæk. Med helårsdækket har du nemmere løsning der dog går lidt på kompromis med sikkerheden. Vi anbefaler du vælger at køre dæk der er specielt lavet til den sæson du befinder dig i.

Du kan finde vores store udvalg af dæk ved at trykke her

Vores Kontakt informationer
Alufælge mærker:
ATS
CMS
Ronal
Performance Wheel
Speedline
Tomason
Wheelworld
Dæk mærker:
Continental
Michelin
Bridgestone
Falken
Dunlop
Goodyear
Pirelli
Kundecenter:
Handelsbetingelser
Information og viden
Dæk Anbefaler
Dækberegner
Tracking og Ordrestatus
Retur og Reklamation
Support Forum
Betal med Viabill
Kontakt
Sitemaps
Modeller til Alufælge
Stålfælge oversigt
Sænkningssæt udvalg
Biloversigt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

webshop mærket betal med dankort betal med Viabill ArtCars på Youtube ArtCars på Instagram ArtCars på LinkedIN ArtCars på Facebook