Gå til forsiden
Dankort betaling MobilePay betaling Visa / Visa Electron betaling Mastercard betaling Maestro betaling Viabill betaling
Vareantal 0 Varer
Varebeløb 0,00 Dkk
Gå til varekurv >>  
 
 
Gå til Forsiden Alufælge Sommerdæk og Vinterdæk Sænkningssæt Stålfælge med dæk Tilbehør til Dæk og Fælge Kundecenter Kontakt ArtCars
Information og Support
  - Velkommen
  - Generel Info
  - Find de rigtige dæk
  - Dækstørrelse Guide
  - Kør Sikkert om Vinteren
  - Regler for vinterdæk Europa
  - Sommerdæk
  - Vinterdæk
  - De 3 dæktyper
  - Sommerdæk Hvornår?
  - Vinterdæk Hvornår ?
  - Hvordan skifter man hjul?
  - Loadindex Oversigt
  - Indpresningsdybde
  - Dæktryk
  - Dæk mønsterdybde
  - Pas på dine dæk!
  - Brug af momentnøgle
  - Hvad er TPMS Ventiler
  - Krydsmål / Hulafstand
  - Sænkning og Sænkningssæt
  - Rengøring af alufæge
  - Historien bag alufælge
  - Find de rigtige alufælge
Dæk og Alufælge
  - Bridgestone dæk
  - Continental dæk
  - Falken dæk
  - Platin Wheels Alufælge
  - Goodyear dæk
  - Michelin dæk
  - Pirelli dæk
  - Sumitomo dæk
  - ALUTEC alufælge
  - ATS alufælge
  - CMS alufælge
  - GMP Wheels
  - Performance Wheels
  - Ronal alufælge
  - Speedline Corse Alufælge
  - WheelWorld alufælge
Produkter
  - Billige Alufælge med Dæk
  - Billige Stålfælge med vinterdæk
  - Billigste dæk - ikke de dårligste
  - Continental TS 860 Vinterdæk
  - Falken Azenis FK510
  - Vinterdæk med fælge
  - Sumitomo er det samme som Falken

Find de rigtige dæk til din bil

Find de rigtige dæk til din bil

Når du skal skifte dæk, gælder det om at få de rigtige. Find de rigtige dæk til din bil med vores guide!

Find de rigtige dæk til din bil, det er langt nemmere sagt en gjort. Der findes nemlig et utal af forskellige mærke, modeller og varianter. Oveni det er der vinterdæk, sommerdæk og helårsdag. Derfor kan det være lidt af en jungle at finde de dæk der passer bedst til din bil, uden at betale for meget for dem.

En af de første spørgsmål er mærket. Skal det være en af de kendte mærker, eller kan man godt vælge et "noname" mærke. Der er jo de klassiske kendte mærke som Michelin, Continental, Goodyear osv. Det er mærker du kender og som du stort set kun hører godt om. Ulempen ved de kendte mærker er, at dækket typisk også er noget dyrer end de dækmærker du måske aldrig har hørt om. 

En af de ting du kan tjekke er om dækket har DOT mærkning et E mærke. DOT mærket er en amerikansk standard der angives på dækket med en datomærkning. E mærket kan være et "E" eller "e" der efterfølges af et nummer i en firkant eller cirkel. Tallet ved E mærket angiver en landekode, der sammen med fortæller at dækket er certificeret til det europæiske marked. 

I Danmark finder du sjældent dæk der ikke er godkendt. Problemet opstår nærmere når du køber dem via postordre i udlandet.

Hastighedsindex

På alle dæk er der angivet en hastighedsindex eller hastighedskode. Denne plejer at stå sammen med en load index der til sammen fortæller hvor hurtig dækket må køre og hvor tung en bil du sætte det på. Ved et sommerdæk skal du være opmærksom på at dækkets hastighedsindex passer til den hastighed bilen er typegodkendt til. Er din bil typegodkendt til 235 km/t så må du ikke sætte et H-mærket (max. 210 km/t) dæk på. Derfor er det vigtigt at vælge den rigtig mærkning. 

Når det kommer til vinterdæk behøves mærkningen ikke helt at passe til bilen, må dog ikke komme under mærkning Q, der svarer til 160 km/t. Har dækket en lavere mærkning end hvad bilen er typegodkendt til ( gælder kun vinterdæk ), skal man i nogle lande have en mærkning om dette i forruden.

Grunden til at mærkningen skal passe til bilen, er at dækket kan eksplodere hvis det bliver overbelastet. Vil et dæk der er beregnet til 170 km/t køre 200 km/t bliver det for varmt, med mulig eksplosion til følge.

Du kan her se hastidhedsindex.

Find de rigtige dæk til din bil

Loadindex - hvor meget kan dækket bære.

Tallet du typisk finder sammen med hastighedsindex, viser hvor meget dækket må bære. Her er der dog et par ting man skal være opmærksom på. Du skal nemlig tjekke hvad det maksimale akseltryk på din bil er. Biler kan sagtens have forskellig vægt på for- og bagaksel. I din registrerings attest eller instruktionsbog, kan du normalt finde værdien der hedder maksimal akseltryk. Er det f.eks 1300 kg på din bil, skal du dele tallet med 2 ( hver akse har 2 dæk ) for at finde den vægt dækket skal kunne bære. Ved 1300 kg er dette tal så 650 kg og loadindex værdien for dette er så 93. 

Monterer du et dæk der har for lav loadindex, vil dækket blive belastet over evne og kan eksplodere når du kører. Dette forstærkes specielt når du fører bilen med høj hastighed på f.eks. motorvejen. Derfor er det vigtigt at bilen kører dæk der har den rette loadindex.

Du kan se en komplet tabel med alle loadindex værdier her

Find de rigtige dæk til din bil

Sommerdæk, Vinterdæk eller Helårsdæk

Der er en ret relevant forskel på sommerdæk, vinterdæk og helårsdæk. Der anbefales altid at du kører med sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren. Er dette ikke muligt, bør du vælge et helårsdæk, der nok mest trækker sin teknologi fra vinterdækket.

For at se hvad dæktype du har fat i kan du se på siden af dækket. Er der en M+S mærkning ( ligner et lille bjerg ), er det enten vinterdæk eller helårsdæk. Du må ikke blande sommerdæk og vinterdæk, derfor skal du have 4 dæk af samme type på bilen. 

Læs mere om forskellen på de 3 dæktyper - TRYK HER.

Mønsterdybde er meget vigtig.

Mønsteret på bilen må ikke være alt for slidt, og dybden af mønsteret må aldrig komme under 1,6 mm. Kommer du under denne dybde vil dækket ikke længere have et vejgreb der er godt nok til at du kan køre sikkert. Specielt ved våd vejbane er lige netop dette vigtigt. Dækket kan ganske enkelt ikke fjerne vandet under dækket og du vil få aquaplaning. Men også på tør vej mister dækket sine evner. Dækket er ikke længere fleksibelt og din bremselængde bliver markant længere.

Et nyt dæk har typisk en mønsterdybde på 7 - 8 mm. På stort set alle dæk er der en "TWI" markering, det betyder "Tread Wear Indicator". Det er en mærkning der bygget ind, så du kan se hvornår dækket er for slidt. Når den når under 1,6 mm vil en tværribbe blive synlig og angive at dækket er slidt. 

Når du når en mønsterdybde på 3 mm vil dækket begynde at larme mere. Det kan også derfra begynde at miste sine egenskaber. Derfor anbefales det at du ikke venter til du er helt nede på 1,6 mm med at skifte.

Herunder finder du link til kategorier med sommerdæk i forskellige størrelser fra producenter som ContinentalFalkenMichelinGoodyearPirelli og Bridgestone.

Find dæk på vores dæk søgemaskine TRYK HER

 
Reklamer
ATS Twister Antracit Continental TS 860 vinterdæk
Vores Kontakt informationer
Alufælge mærker:
Alutec
ATS
CMS
Ronal
Platin Wheels
Speedline
Tomason
 
Nyhedsbrev
Dæk mærker:
Bridgestone
Continental
Dunlop
Falken
Goodyear
Michelin
Pirelli
Sumitomo
Kundecenter:
Handelsbetingelser
Information og viden
Dæk Anbefaler
Dækberegner
Tracking og Ordrestatus
Retur og Reklamation
Support Forum
Betal med Viabill
Kontakt
Sitemaps
Modeller til Alufælge
Stålfælge oversigt
Sænkningssæt udvalg
Biloversigt

Modtag vores nyhedsbrev med Tips, Nyheder & Tilbud

webshop mærket   ArtCars på Youtube ArtCars på Instagram ArtCars på LinkedIN ArtCars på Facebook
© Copyright ArtCars.dk. Alle billeder og tekster på websitet er copyright beskyttet og al kopiering uden særlig tilladelse er forbudt. Kopiering og affotografering af websiden med salg for øje er forbudt iflg. ophavsretsloven § 1 og 2. Vedkommende der overtræder dette vil iflg. § 38 blive afkrævet vederlag og retsforfulgt.
betal med Dankort betal med MobilePay betal med VISA betal med Mastercard betal med Maestro betal med Viabill betal med Bankoverførsel betal med JCB