Mønster på dit dæk!
Det er en god ide at tjekke sit mønster med jævne mellemrum. Om ikke andet så gør det som minimum gøres hver gang du skifter mellem sommerdæk og vinterdæk. Kører du med helårsdæk, så tjek det et par gange i året.
Dit mønster skal efter loven minimum have en dybde på 1,6 mm. Der anbefales dog at du ikke kommer under 3 mm. Når du kommer under 3 mm vil dit dæk begynde at larme mere, ikke have helt så godt vejgreb, miste bremselængde og begynde at bruge mere brændstof. Læs mere om mønsterdybde - TRYK HER.
Skader på dækket!
Dit dæk må ikke være synlige skader eller fremmedlegmer i dit dæk. Det kan føre til at du ikke har det optimale vejgreb. Er der f.eks. kommet en skrue, et søm, glas eller en sten op i dit dæk, kan det rent faktisk være punkteret. Luften kan sive så langsomt at du ikke rigtig bemærker det, men det er ikke længere sikkert at køre med. Finder du skader eller fremmedlegmer i dit dæk, så bør du kontakte et dækcenter eller en specialist.
Lufttryk i dit dæk!
Dine dæks lufttryk bør tjekkes mindst 1 gang årligt. Og når det er sagt, så er det en god i det at gøre det flere gange om året. Nyere biler har tit dæktryks måler indbygget, eller et system der overvåger at trykke falder (TPMS ventil), det kan dog være klogt at sikre sig manuelt også.
Hvis ikke du kender det korrekte dæktryk for din bil, kan du finde det i bilens instruktionsbog. I nogle biler står det også i døråbningen eller ved dit tankdæksel. Har du spørgsmål til dæktryk er du velkommen til at kontakte os eller læse mere ved at trykke her.
Alder på dit dæk!
Dit dæk må helst ikke blive ældre end 5 år, da det gummi dækket er lavet af langsomt bliver mør. Har din bil dog altid stået i en mørk garage, kan du måske strække det lidt. Når dit dæk overskrider 5 år bør du jævnligt holde øje med kvaliteten af dit dæk, og evt. får det tjekket hos et dækcenter. Du kan se på dit dæk det er for gammel når det kommer små revner i siden af dækket.
Der står ydermere et produktions år og måned på dækket så du kan holde øje med hvor gammelt det er. Det står typisk i en lille fikant som f.eks. 0818, det betyder at dækket er lavet i uge 8 årgang 2018.
Dæk type - kør med det rigtige dæk til årstiden!
Det er altid mest optimal at køre med et dæk specielt lavet til årstiden. Om sommeren bør du køre med sommerdæk og om vinteren med vinterdæk. Et dæk indrettet specielt sæsonen vil altid give dig det bedste vejgreb og føre dig mest sikker gennem trafikken.
Spørgsmålet er så naturligvis, hvorfor der findes helårsdæk ? Svaret dertil er at ikke alle har mulighed for at skifte dæk et par gange om året. Et helårsdæk er en kompromis hertil. Et helårsdæk er mest vinterdæk, der er indstillet på at kunne køre i lidt varmere vejr. Det betyder dog også at du giver afkald på nogle af de fordele sommerdæk/vinterdæk hver især byder på. Helårsdæk opnår ikke helt så god økonomi, vejgreb eller bremselængde som sommerdæk eller vinterdæk. Dette gælder hele året rundt.
Et vinterdæk kendes typisk på det lille snefnug i bjerg eller M+S. Et helårsdæk står det tit "All season" på, nogle af dem har også et snefnug på. Sommerdækket bærer typisk ingen indikator. En ting du også kan kende et vinterdæk på, er at det har masser af små lameller i sit mønster. Det er dem der er årsag til at de står bedre fast på is. Du kan læse mere om de 3 dæktyper - tryk her.
Har du yderligere spørgsmål vedr dæk, så er du velkommen til at kontakte ArtCars.dk