Gå til forsiden
Bankoverførserl Dankort betaling Viabill betaling
Vareantal 0 Varer
Varebeløb 0,00 Dkk
Gå til varekurv >>  
 
 
Gå til Forsiden Alufælge Sommerdæk og Vinterdæk Sænkningssæt Stålfælge med dæk Tilbehør til Dæk og Fælge Kundecenter Kontakt ArtCars
Information og Support
  - Velkommen
  - Generel Info
  - Kør Sikkert om Vinteren
  - Regler for vinterdæk Europa
  - Sommerdæk
  - Vinterdæk
  - De 3 dæktyper
  - Sommerdæk Hvornår?
  - Vinterdæk Hvornår ?
  - Hvordan skifter man hjul?
  - Loadindex Oversigt
  - Indpresningsdybde
  - Dæktryk
  - Pas på dine dæk!
  - Brug af momentnøgle
  - Hvad er TPMS Ventiler
  - Krydsmål / Hulafstand
  - Sænkning og Sænkningssæt
  - Rengøring af alufæge
  - Historien bag alufælge
  - Find de rigtige alufælge
Dæk og Alufælge
  - Bridgestone dæk
  - Continental dæk
  - Falken dæk
  - Goodyear dæk
  - Michelin dæk
  - Pirelli dæk
  - Sumitomo dæk
  - ALUTEC alufælge
  - ATS alufælge
  - Ronal alufælge
  - CMS alufælge
  - WheelWorld alufælge
  - Performance Wheels
  - Speedline Corse Alufælge
Produkter
  - Billige Alufælge med Dæk
  - Billige Stålfælge med vinterdæk
  - Continental TS 860 Vinterdæk
  - Falken Azenis FK510
  - Vinterdæk med fælge
  - Sumitomo er det samme som Falken
Spændende Links
  - EB Værktøj

Korrekt brug af momentnøgle!

Korrekt brug af momentnøgle!

Guiden til brug af momentnøgle når du skal skifte hjul på bilen!

Brug af momentnøgle er et vigtigt element når du skal skifte hjul på din bil. Uanset om det er fra sommerdæk til vinterdæk eller omvendt. Momentnøglen hjælper dig med at spænde dine bolte/møtrikker rigtigt, således at de ikke løsner sig eller sidder for stramt.

Som håndregel kan man gå ud fra at stålfælge spændes med cirka 100 Nm, mens alufælge skal spændes med mellem 110 og 120 Nm. Det er dog kun en håndregel, og det er en god ide at tjekke din instruktionsbog eller spørge en mekaniker hvis du er i tvivl. 

Vigtigt er dog at alle bolte spændes med samme moment, da det ellers kan trække din Nav skæv. Det er en go ide at spænde efter når du har kørt en 100 - 200 km. Det burde ikke være nødvendigt at spænde efter, men det har altid været bedre at være ekstra forsigtig. Grunden til at alle bolte skal spændes med samme tryk, er som allerede sagt, for ikke at trække din nav skæv. Spændes de ikke ens, kan du opleve at bilen får vibrationer. Det kan for det meste mærkes ekstra tydelig ved opbremsning. 

Inden du skal bruge momentnøglen skal den indstilles i bunden. Dette gøres på stort set alle modeller ved at dreje på håndtaget. Her skal du så havenåndtaget til at stå uden for den "newton meter" (Nm) værdi du vil spænde med. Når du har den indstillet kan den på nogle modeller låses med en lille bolt i bunden. I toppen har de fleste en højre/venstre indstilling, lige som du kender det fra skraldenøglen. Nu sætter du så bare den rigtige top på og spænder alle bolte.

Vi anbefaler at du ikke løsner bolte med den. Sidder de for fast kan den blive overbelastet og gå i stykker, specielt hvis det ikke er en ekstra dyr/kraftig kvalitet. Når du skal løsne bolte så brug en krydsnøgle eller en luftnøgle.

Er du stadig i tvivl ?

Er du tvivl om hvordan du skal gøre eller har du ikke en momentnøgle, så overlad hjulskiftet til et værksted, der har det rette vækrtøj. Et dæk der ikke er monteret korrekt kan have fatale følger ved høj hastighed på motorvejen.

Du er naturligvis velkommen til at kontakte os hvis du har spørgsmål. 

Alufælge

 

Vores Kontakt informationer
Alufælge mærker:
ATS
CMS
Ronal
Performance Wheel
Speedline
Tomason
Wheelworld
Dæk mærker:
Continental
Michelin
Bridgestone
Falken
Dunlop
Goodyear
Pirelli
Kundecenter:
Handelsbetingelser
Information og viden
Dæk Anbefaler
Dækberegner
Tracking og Ordrestatus
Retur og Reklamation
Support Forum
Betal med Viabill
Kontakt
Sitemaps
Modeller til Alufælge
Stålfælge oversigt
Sænkningssæt udvalg
Biloversigt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

webshop mærket betal med dankort betal med Viabill ArtCars på Youtube ArtCars på Instagram ArtCars på LinkedIN ArtCars på Facebook